Toekomstverkennen, het ultieme denken in organisaties, geschreven door Freija van Duijne en Peter van der Wel
Voor bedrijven is het van levensbelang nu al met de toekomst bezig te zijn. Toekomstgerichte organisaties doen het aanmerkelijk beter dan hun concurrenten die zich hieraan niets gelegen laten liggen. Zij maken daarbij gebruik van de goed gevulde gereedschapskist van de futuroloog. Een futuroloog houdt zich bezig met de per definitie onzekere toekomst om mensen en organisaties te helpen kansen te benutten die de toekomst biedt. Het is daarom niet verwonderlijk dat toekomstverkennen steeds vaker deel uitmaakt van leiderschapstrainingen. Een leider en beslisser moet kunnen inspelen op onzekerheid en complexiteit.
Een toekomstverkenning neemt mensen mee in het proces voorafgaand aan een organisatieverandering en een nieuwe strategie. In plaats van bezig te zijn met de dagelijkse werkzaamheden daagt een toekomstverkenning mensen uit om na te denken over de betekenis van maatschappelijke ontwikkelingen. Toekomstverkenning prikkelt de nieuwsgierigheid en leidt tot meer verbeeldingskracht. Wie kansen ziet, krijgt zin om aan de toekomst te gaan werken. Dat maakt toekomstverkennen een uiterst waardevolle exercitie om je als organisatie klaar te maken voor de toekomst. (Uigeverij Scriptum)
Te bestellen bij Managementboek